Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Dom Józefa Mackiewicza w Czarnym Borze | Instytut Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
7
Galeria
Otwórz galerię (7 fotografii)
Otwórz galerię (7 fotografii) Dom Józefa Mackiewicza w Czarnym Borze | Instytut
m1-fot-mariusz-pyz-fund-wilenszczyzna407 m2fot-mariusz-pyz-fund-wilenszczyzna m3fot-mariusz-pyz-fund-wilenszczyzna m4fot-mariusz-pyz-fund-wilenszczyzna m5-grupa-wspolprac-wil-slowa-srodek-j-mackiewicz-lat-30-nac- m6-bunt-rojstow-i-wyd-wilno-1938904
Litwa

Dom Józefa Mackiewicza w Czarnym Borze

W podwileńskiej osadzie Czarny Bór znajduje się dom Józefa Mackiewicza i jego żony, Barbary Toporskiej. Mieszkali tutaj prawie 10 lat, od połowy lat 30. aż do ucieczki przed Armią Czerwoną w lecie 1944 roku.  W Czarnym Borze powstał tom reportaży Bunt rojstów, a sama miejscowość i jej najbliższe okolice zostały opisane w powojennych powieściach Mackiewicza, na czele z Drogą donikąd.

Mapa

Metryka

Chronologia: początek XX w.

Lokalizacja: Litwa

Letnisko Czarny Bór

Kilka kilometrów na południowy zachód od centrum Wilna rozciąga się lesiste pasmo wzgórz, zwane Górami Ponarskimi. Ich przedłużeniem są piaszczyste wydmy porośnięte borem sosnowym i ciągnące się dalej na południe długim pasem wzdłuż bagnistej doliny rzeki Waki, dopływu Wilii.

Pod koniec XIX w. tereny te przecięły dwie linie kolejowe – jedna wiodąca przez Grodno na Warszawę, a druga przez Lidę na Baranowicze. Dzięki dobrej komunikacji z Wilnem wśród wydm i nieużytków zaczęły coraz częściej pojawiać się domy wypoczynkowe. Pierwsza podwileńska kolonia letniskowa powstała na początku XX w. przy linii kolejowej na Lidę, w okolicach folwarku Czarny Bór. W związku z tym, że inicjatorem jej powstania był dyrektor Poleskich Kolei Żelaznych Władimir Reisler, a dużą część parcel wykupili kolejarze, osadę nazwano Reislerowo. Nazwa ta jednak nie przyjęła się i w okresie międzywojennym wrócono do pierwotnej nazwy Czarny Bór.

Pod koniec lat 30. XX w. osada liczyła kilkadziesiąt działek, rozrzuconych w sosnowym lesie przy regularnej siatce ulic, zgodnie z popularną wówczas ideą miasta-ogrodu. Zabudowa składała się przeważnie ze skromnych, drewnianych domów z gankami, zdobionych jedynie kolorowymi okiennicami i typowymi dla Wileńszczyzny ornamentami wycinanymi w drewnie. Jedyną większą instytucją mieszczącą się w Czarnym Borze był powstały w latach 20. klasztor sióstr urszulanek wraz ze szkołą, ochronką i internatem dla dziewcząt.

Czarny Bór był wtedy popularnym miejscem wypoczynku weekendowego czy wakacyjnego dla średniozamożnego mieszczaństwa wileńskiego, głównie Żydów. To prowincjonalne letnisko, na pewno niepozbawione uroku, samo w sobie nie stanowiło atrakcji turystycznej na tle bogatych w zabytki okolic Wilna i trudno znaleźć o nim wzmianki w przewodnikach z tego okresu.

Dom Józefa Mackiewicza i Barbary Toporskiej

Po okresie burzliwej młodości i dwóch nieudanych związkach, w 1934 r. 32-letni Józef Mackiewicz poznał 21-letnią Barbarę Toporską, studentkę polonistyki i współpracowniczkę wileńskiego „Słowa”. Niedługo potem para kupiła dom z duża działką w Czarnym Borze.

Dom J. Mackiewicza i B. Toporskiej w Czarnym Borze, fot. M. Pyż, Fundacja Wileńszczyzna

Dom J. Mackiewicza i B. Toporskiej w Czarnym Borze, fot. M. Pyż, Fundacja Wileńszczyzna

Dla pisarza, kochającego przyrodę i raczej źle czującego się w dużym mieście, miejsce to stało się bezpieczną przystanią na prawie 10 lat, aż do opuszczenia rodzinnych stron latem 1944 r.

W Czarnym Borze powstał szereg przedwojennych reportaży Mackiewicza pisanych dla „Słowa”, a także publicystyka z okresu wojny, zarówno ta publikowana w prasie oficjalnej, jak i w wydawnictwach konspiracyjnych.

W latach wojny Mackiewicz spisywał na bieżąco swoje obserwacje, które później stały się zaczynem do dwóch powieści będących panoramą dziejów Wileńszczyzny w okresie 1939‒1944: Droga donikąd i Nie trzeba głośno mówić. Jak sam wspominał okres pierwszej okupacji sowieckiej, „co noc odnosiłem rękopis do domku szpaka o specjalnie otwieranym daszku. Gdy w marcu 1941 roku przyleciały szpaki, musiałem przerwać pisanie. Dokończyłem pod okupacją niemiecką”.

W latach 1941‒1944 Mackiewicz słyszał regularne odgłosy egzekucji przeprowadzanych na Żydach w odległym o kilka kilometrów od Czarnego Boru miejscu kaźni w Ponarach. Jesienią 1943 r., przypadkowo jadąc rowerem koło stacji kolejowej w Ponarach, stał się świadkiem masowego mordu dokonanego przez Niemców i Litwinów na grupie Żydów pędzonych do dołów śmierci. Przerażający opis tej masakry opublikował już na emigracji – najpierw w 1945 r. we Włoszech (reportaż Ponary – Baza), a potem powtórzył to w powieści Nie trzeba głośno mówić.

Po wyjeździe Mackiewiczów z Czarnego Boru przed nadejściem Armii Czerwonej w lecie 1944 r., ich dom przez kilkadziesiąt lat był użytkowany przez inne osoby. Z czasem jednak został opuszczony i popadł w ruinę, aż groziło mu całkowite zniszczenie. W 2014 r. Fundacja Wileńszczyzna rozpoczęła w nim prace remontowe, dzięki czemu obiekt został przywrócony do dawnej świetności. W najbliższym czasie powstanie tutaj centrum kulturalne i dom pracy twórczej.

Bunt rojstów

Spośród utworów, które powstały w Czarnym Borze, na szczególną uwagę zasługuje Bunt rojstów. Jest to wybór reportaży z ziem północno-wschodnich II Rzeczypospolitej pierwotnie publikowanych na łamach „Słowa”, którego redaktorem był brat Józefa, Stanisław Cat-Mackiewicz.

Okładka I wyd. książki "Bunt rojsów" (Wilno, 1938)

Okładka I wyd. książki "Bunt rojsów" (Wilno, 1938)

Książka ukazała się w 1938 r., a jej okładkę zaprojektował Jerzy Hoppen, znany wileński malarz i grafik oraz wykładowca Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Stefana Batorego. Przedstawia ona bosego chłopca w świtce, trzymającego w ręku czapkę, z pochyloną głową i smutnym wzrokiem skierowanym na ziemię. Chłopiec wygląda, jakby odbierał polecenie lub wysłuchiwał połajanki od kogoś ważniejszego – dworskiego ekonoma, urzędnika, policjanta czy żydowskiego kupca. Okładka ta doskonale oddaje zawartość książki, która poświęcona jest problemom wsi i małych miasteczek z najbardziej zacofanych terenów II Rzeczypospolitej – województw wileńskiego, nowogródzkiego, poleskiego oraz białostockiego. Mackiewicz opisał w niej przede wszystkim niedolę chłopa z tego polsko-białoruskiego pogranicza – biednego, niewykształconego, wykorzystywanego przez nieudolną administrację i nieuczciwych pośredników.

Jeden z reportaży zatytułowany jest A Szwarce Bor, co w jidysz oznacza Czarny Bór. Mackiewicz opisuje w nim atmosferę tej osady w weekend, w samym szczycie sezonu letniskowego. „Przyjeżdżają z Wilna letnicy, ci oczywiście, których stać na wypoczynkowy okres wakacyjny wśród słońca i sosen. Sami Żydzi. Sami, to znaczy 97 procent”. Wskazuje przy tym na anomalie gospodarki drobnotowarowej na podwileńskiej prowincji, z niewspółmiernie ważną rolą pośredników żydowskich na białoruskiej wsi, a także na powiązane z tym zjawisko antysemityzmu, rozpowszechnionego zwłaszcza na przedmieściach Wilna i w środowiskach robotniczych.

Reportaż ten przedstawia Żydów w złym świetle, m. in. zawiera scenę poniżania przez drobnego żydowskiego kupca białoruskiego chłopa, zatrudnionego przy przeładunku terpentyny. Mimo to nie ma charakteru antysemickiego, tylko przedstawia prawdziwy, bolesny obraz tego jednego z najbardziej zacofanych regionów ówczesnej Europy, pełnego nabrzmiałych konfliktów społecznych i narodowościowych. Mackiewicz nie stosował taryfy ulgowej wobec żadnej z opisywanych przez siebie grup zawodowych czy etnicznych, a chyba najbardziej krytyczny był w stosunku do prowincjonalnej administracji polskiej.

Prawdziwy koniec Wielkiego Księstwa Litewskiego

Józef Mackiewicz należy z pewnością do najwybitniejszych polskich prozaików XX w. W niezrównany sposób opisywał przyrodę, był chyba także najlepszym polskim pisarzem-batalistą ubiegłego stulecia. Centralne miejsce w jego twórczości zajmowały rodzinne strony, czyli dzisiejsze pogranicze litewsko-białoruskie, z jego mozaiką społeczną i narodowościową. Największą tragedią dla Mackiewicza był postępujący rozkład spuścizny dawnego Wielkiego Księstwa Litewskiego pod wpływem XX-wiecznych nacjonalizmów.

Doskonale uchwycił jego sylwetkę Czesław Miłosz w eseju Koniec Wielkiego Xięstwa, opublikowanym w 1989 r. w paryskiej „Kulturze”. „Józefa Mackiewicza za mojej wileńskiej młodości prawie wcale nie znałem. Mrukliwy, z tych, których trochę krzywy nos zagląda w kieliszek, w maciejówce, często w samodziale i długich butach, mógłby uchodzić za szaraczkowego szlachcica prosto ze wsi. Lubił nocą popijać w wileńskich restauracjach, jak inny współpracownik «Słowa», Jerzy Wyszomirski […]. Nie umiałbym go sobie wyobrazić jako literata Warszawy czy Krakowa. Mieszkał w mieście, które było dla niego nadal stolicą Wielkiego Xięstwa Litewskiego i był tego kraju patriotą. Myślę, że już dzisiaj trudno jest młodszym pokoleniom przedstawić sobie, o jaki splot lojalności tutaj chodziło i dlaczego tacy jak on z równą niechęcią odnosili się zarówno do patriotów polskich, jak do patriotów litewskich czy białoruskich”.

Udostępnij
Lokalizacja
Czarny Bór
Litwa, Czarny Bór

Inne polonika

Ukraina
Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego we Lwowie
Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem