Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Galeria Trietiakowska-Czytelnicy gazet w Neapolu | Instytut Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
1
Galeria
Otwórz galerię (1 fotografii)
Otwórz galerię (1 fotografii) Galeria Trietiakowska-Czytelnicy gazet w Neapolu | Instytut
Rosja

Czytelnicy gazet w Neapolu

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: malarstwo, olej na płótnie

Lokalizacja: Rosja

Twórca: Orest Adamovich Kiprienski, 1831 r. 

Zwiedzając słynną Galerię Trietiakowską – ekskluzywną kolekcję malarstwa rosyjskiego ‒ raczej nie spodziewamy się zobaczyć wizerunków polskich poetów, pisarzy czy arystokratów, a jednak oko wyczulone na poloniki nie powinno ich przeoczyć!

Nagłówek  POLOGNE

Oto na obrazie Czytelnicy gazet z Neapolu Oresta Kiprienskiego widzimy grupę mężczyzn czytających z przejęciem „Gazette de France”, której nagłówek głosi POLOGNE, w tle portretowanych widnieje dymiący Wezuwiusz ‒ jego wybuch uważany był za symbol rewolucji. Połączenie tytułu francuskiej gazety ‒ POLOGNE oraz umieszczonej w lewym górnym rogu wyraźnej daty: 1831 rok [cyrylicą] i symbolu wybuchu rewolucji, nie rodzi wątpliwości, o czym mowa – oczywiście o powstaniu listopadowym.

Wyjaśnieniem tej niezwykłej lektury i przejętych twarzy mężczyzn jest przedstawienie sportretowanych, którymi są: hr. Aleksander Potocki (z pieskiem), obok niego Adam Mickiewicz, Zygmunt Krasiński oraz Antoni Edward Odyniec albo – wedle innych relacji – Stefan Garczyński. Wszyscy w czasie wybuchu powstania przebywali razem we Włoszech (głównie w Rzymie), a namalował ich towarzysz wspólnej włoskiej podróży Kiprienski – spiskowiec i sprzymierzeniec Polaków w walce o wolność. Mickiewicz właśnie z Włoch wyruszył do Polski wziąć udział w powstaniu, oczywiście nigdy tam nie dotarł, w Italii jednak narodziła się idea stworzenia narodowej epopei – Pan Tadeusz…
Obraz to hołd przyjaciela Moskala dla Polaków walczących o swą wolność, warto więc obejrzeć to malowidło, przemierzając piękną Galerię Trietiakowską.

Udostępnij
Lokalizacja
Galeria Tretiakowska
Lavrushinsky Lane 10, Moskwa, Rosja

Inne polonika

Ukraina
Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego we Lwowie
Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem