Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Viļaka, kościół Najświętszego Serca Jezusa | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
7
Galeria
Otwórz galerię (7 fotografii)
Otwórz galerię (7 fotografii)
Viļaka, kościół Najświętszego Serca Jezusa – widok od północy, fot. Jan M. Nowicki, 2024
Łotwa

Kościół Najświętszego Serca Jezusa w Łatgalii

Na niewielkim wzniesieniu, leżącym obecnie zaledwie dziesięć kilometrów od granicy Unii Europejskiej z Federacją Rosyjską, wzniesiono w latach 1884–1890 jedną z najokazalszych neogotyckich świątyń katolickich na terenie dzisiejszej Łotwy. Kościół ten jest silnie związany z polskim dziedzictwem za sprawą zarówno fundatorów obiektu, jak i twórców stojących za realizacją budowli.

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: kościół

Chronologia: 1884–1890

Lokalizacja: Łotwa

Twórca: Florian Wyganowski (1854–po 1913)

Rodzina Lipskich – inicjatorzy budowy kościoła

Viļaka jest miastem o genezie średniowiecznej. W 1293 r. arcybiskup ryski przekazał wyspę zlokalizowaną na środku pobliskiego jeziora cystersom. Z owego okresu pochodzi historyczna nazwa osady – Marienhauzen. Do budowy murowanego klasztoru jednak nie doszło. Pierwotne zabudowania drewniane zostały bowiem na przełomie XV i XVI w. zastąpione zamkiem biskupim, po którym na wyspie zachowały się relikty przyziemia.

Miejscowość stała się częścią Rzeczypospolitej w wyniku wojen inflanckich. Wraz z historyczną Łatgalią pozostała ona w granicach państwa również po pokoju w Oliwie (1660). Tereny te weszły w skład guberni witebskiej Imperium Rosyjskiego dopiero w wyniku pierwszego rozbioru. We wcześniejszych źródłach odnajdujemy liczne wzmianki na temat funkcjonowania w Marienhauzen kaplic i kościołów katolickich. Owe niezachowane świątynie nie mają jednak bezpośredniego związku z obiektem zrealizowanym u schyłku XIX stulecia. Jego budowa została bowiem zainicjowana przez Lipskich – polskich ziemian, którzy tutejszy majątek nabyli w 1824 r.

Przedstawiciele rodziny zostali upamiętnieni na tablicy zlokalizowanej w kruchcie kościoła. Według inskrypcji świątynię, ku pamięci Ignacego i Jana Lipskich, ufundowała wdowa po Janie – Alina Lippe-Lipska (wraz z córkami). Równie istotną wzmiankę zawarto na tablicy umiejscowionej na przeciwległej ścianie kruchty. Upamiętniono na niej fakt uroczystej konsekracji kościoła, jakiej 13 stycznia 1891 r. w asyście licznie zgromadzonego duchowieństwa dokonał biskup Ludwik Feliks Zdanowicz (1814‒1896), sufragan wileński. Uzupełnieniem jest trzecia tablica, która – być może z uwagi na późniejsze uszkodzenia – została zdemontowana i przeniesiona do krypty zlokalizowanej za kościołem. Inskrypcja, choć niepełna, pozwala na zidentyfikowanie osób zaangażowanych w budowę, w tym projektanta obiektu – Floriana Wyganowskiego. Jego kariera jest wyjątkowo zajmującym przykładem funkcjonowania osób polskiego pochodzenia w ramach wielkokulturowego Imperium Rosyjskiego, a dorobek na polu szeroko pojętego budownictwa stanowi istotny kontekst dla architektury omawianej świątyni.

Florian Wyganowski – projektant kościoła

Urodził się w 1854 r. w miejscowości Kotra, w guberni grodzieńskiej, w majątku należącym do jego ojca, Konstantego. Po osiągnieciu pełnoletności podjął studia inżynierskie na Politechnice Ryskiej, uzyskując dyplom w 1877 r. Stolica Łotwy była, obok Petersburga, najczęściej wybieranym miejscem odbywania studiów technicznych na obszarze Imperium Rosyjskiego. Na uczelni funkcjonowały aż dwie korporacje zrzeszające studentów polskiego pochodzenia – Welecja oraz Arkonia, której Wyganowski był współzałożycielem.

Dalszą karierę zawodową Florian Wyganowski rozwijał właśnie w Rydze. Przy obecnej ulicy Pulkveža Brieža 2, w kamienicy własnego projektu, otworzył biuro, którego usługi reklamowano w ówczesnej prasie. W jednym z takich ogłoszeń możemy przeczytać, że Wyganowski oferował projekty, kosztorysy i wykonanie wszelkich robót budowlanych, inżynieryjnych i architektonicznych dla obiektów, takich jak kościoły czy domy, jak również produkcję wyrobów gipsowych i betonowych, w tym: ornamentacji, ołtarzy, pomników, posadzek, stopni itd. Swoje wyroby inżynier prezentował m.in. na wystawie jubileuszowej w Rydze w 1901 r., której – jako radca miejski – był współorganizatorem.

Około 1906 r. Wyganowski powrócił do rodzinnej Kotry, a jego dalsze losy są obecnie nieznane. Zanim to jednak nastąpiło, zrealizował w Rydze kilka kamienic oraz kościół pw. św. Franciszka na Moskiewskim Przedmieściu. To właśnie architektura sakralna stanowiła główny obszar działalności Wyganowskiego. Poza Rygą oraz Viļaką wzniósł on na Łotwie również kościół w Rzeżycy. Z kolei na Litwie odpowiadał za projekty świątyń w miejscowościach: Jaswojnie, Krakinów, Nowe Miasto, Podbirże, Poniemunek i Komaje, a na Białorusi za realizacje w Olkowiczach i Kamionce. Zasadnicze elementy architektury wymienionych obiektów cechuje istotne podobieństwo.

Kościół w Viļace – architektura i wyposażenie

Kościół w Viļace jest ceglaną, trójnawową, neogotycką halą o nietynkowanych elewacjach z transeptem, dwuwieżową fasadą oraz prezbiterium zamkniętym wieloboczną apsydą. Florian Wyganowski w projekcie świątyni sięgnął po dobrze ugruntowane i stosowane od wielu dekad w architekturze europejskiej rozwiązania, dla których wspólnym źródłem była wyidealizowana wizja francuskiej katedry gotyckiej. Obiekty o podobnych formach wznoszono w tym czasie chociażby na prowincji Kongresówki, gdzie prześmiewczo nazywane były one „wiejskimi katedrami”. Mamy zatem do czynienia z obiektem typowym dla czasu jego powstania. Inspirowane średniowieczem rozwiązania stały się w rękach architektów schyłku XIX w. poręcznym narzędziem projektowania. Doskonale operował nim również twórca o wykształceniu ściśle inżynierskim.

Architekturę kościoła doskonale uzupełnia spójne z nią wyposażenie. Szczególną uwagę warto poświęcić neogotyckiemu ołtarzowi zlokalizowanemu w zachodnim ramieniu transeptu. Eksponowany tam obraz „św. Józef z Dzieciątkiem Jezus” jest bowiem sygnowany, a wykonał go w Krakowie w 1890 r. Władysław Rossowski (1857‒1923).

Równie istotnym elementem założenia jest otaczający świątynię ceglany mur z kapliczkami o bogatym detalu. W archiwum ryskim zachował się sygnowany przez Wyganowskiego projekt owego ogrodzenia z 1890 r. Ważne jest zatem, żebyśmy na zabytek, jakim jest kościół w Viļace, patrzyli całościowo, wraz ze wszystkimi elementami założenia, takimi jak wyposażenie, ogrodzenie, bramy czy rodzinna krypta fundatorów.

 

Jan M. Nowicki


Tekst jest efektem projektu badawczego pn. „Inżynier – przedsiębiorca budowlany – architekt. Wstępne rozpoznanie działalności Floriana Wyganowskiego w Rydze przełomu XIX i XX wieku” prowadzonego w Instytucie Polonika przez dr. Jana M. Nowickiego w ramach Programu Strategicznego „Badania polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą”.

Udostępnij
Lokalizacja
Kościół Najświętszego Serca Jezusa
Baznīcas iela 56, Viļaka, Łotwa

Inne polonika

Ukraina
Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego we Lwowie
Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem