Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Dawny gmach Pocztowej Kasy Oszczędności w Wilnie | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
9
Galeria
Otwórz galerię (9 fotografii)
Otwórz galerię (9 fotografii)
Pocztowa Kasa Oszczędności (na drugim planie), z przodu Bank Gospodarstwa Krajowego, ok. 1938, „Architektura i Budownictwo” 1938, nr 11-12, s. 393
Litwa

Gmach Pocztowej Kasy Oszczędności w Wilnie

Jednym z trzech gmachów oddziałów terenowych Pocztowej Kasy Oszczędności był budynek w Wilnie. Jego projektantami byli warszawscy architekci.

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: budynek

Chronologia: 1936–1937

Lokalizacja: Litwa

Twórca: projektanci – Zbigniew Puget (1901–1991), Juliusz Żórawski (1898–1967)

Pocztowa Kasa Oszczędności

Pocztowa Kasa Oszczędności (PKO) – jeden z trzech wielkich banków państwowych II Rzeczypospolitej, obok Banku Gospodarstwa Krajowego i Państwowego Banku Rolnego – została powołana w 1919 r. dekretem Naczelnika Państwa. Specjalizowała się w gromadzeniu wkładów oszczędnościowych.

Agencje kasy mieściły się w urzędach pocztowych, a samodzielne oddziały utworzono jedynie w siedmiu największych miastach. PKO wybudowała tylko trzy gmachy oddziałów terenowych – w Krakowie, Poznaniu i Wilnie, a także gmach centrali w Warszawie. W odróżnieniu od innych banków państwowych nie stworzyła własnego działu projektowego, lecz powierzyła projekty oddziałów terenowych uznanym autorytetom.

Architekci banku wileńskiego

Projekt architektoniczny wykonali dwaj warszawscy architekci: Zbigniew Puget i Juliusz Żórawski. Obaj byli absolwentami i pracownikami Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, a ponadto prowadzili własne pracownie projektowe. Puget, architekt pochodzenia francuskiego, interesował się nowoczesnym monumentalizmem w architekturze użyteczności publicznej. Żórawski z kolei był jednym z najbardziej cenionych i wszechstronnych architektów awangardowych, a jego budynki mieszkalne, projektowane w oparciu o corbusierowskie pięć zasad nowoczesnej architektury, weszły do kanonu polskiej architektury.

Pod koniec lat 30. XX w. obaj architekci związali się z PKO. W 1939 r. Żórawski wykonał projekt oddziału katowickiego oraz archiwum centralnego PKO w Warszawie, natomiast Puget – gmachu centrali warszawskiej (żadnej z koncepcji nie zdołano zrealizować z powodu wybuchu drugiej wojny światowej). Wcześniej – w 1934 r. – obaj zajęli drugie miejsce w konkursie na gmach PKO w Poznaniu.

Architektura gmachu PKO w Wilnie

Gmach oddziału wileńskiego, realizowany w latach 1936–1937, stanął przy reprezentacyjnej ulicy Mickiewicza (współcześnie Prospekt Giedymina), w bezpośrednim sąsiedztwie wznoszonego w tym samym czasie Banku Gospodarstwa Krajowego. Pierwotna koncepcja przewidywała dość swobodną kompozycję z narożnym, wyższym akcentem gmachu bankowego i dwoma niższymi ramionami części mieszkalnej i biurowej. Ze względu na uwagi Zarządu Miejskiego i konserwatora zabytków koncepcja ta została zmieniona na bardziej monumentalną, z przylegającym budynkiem mieszkalnym. Projekt architektoniczny zatwierdzono w październiku 1936 r. Już w sierpniu jednak rozpoczęto roboty ziemne, aby przyspieszyć realizację przed okresem zimowym. W grudniu 1937 r. prace dobiegły końca. Roboty budowlane, instalacyjne i kamieniarskie wykonały dwie firmy warszawskie: „M. Łempicki S.A”. i „J. Weber”. Kierownikiem technicznym budowy był wileński architekt i konserwator zabytków, Jan Borowski (1890–1966).

Forma gmachu należy do nurtu monumentalizmu, osadzonego w tradycji klasycystycznej. Elewacje głównej, czterokondygnacyjnej części bankowej rytmicznie rozczłonkowano prostymi lizenami, zamykając całość niezbyt wydatnym gzymsem. Do zewnętrznego wykończenia elewacji posłużono się kamieniem: elewacje zostały oblicowane piaskowcem szydłowieckm, cokół i portal natomiast wykonano z czarnego granitu zdziłowskiego. Część mieszkalna została rozwiązana skromniej. Pokryto ją tynkiem szlachetnym z liniowaniem naśladującym płyty kamienne. Parter, na którym mieściły się biuro „Orbisu” i księgarnia „Gebethner & Wolf”, oblicowano piaskowcem trembowelskim. W ten sposób powstała monumentalna i dostojna całość, ale pozbawiona dosłownych cech klasycyzmu.

Eleganckie wnętrza rozwiązano w konwencji klasycyzującej z elementami art déco. Hall i schody wykończono marmurem, poręcze zaś i elementy obrotowych, przeszklonych wejść – chromowanym metalem. Ściany sali konferencyjnej i gabinetu dyrektora obito dekoracyjnymi tkaninami wileńskimi. Meble w stylu art déco, dostarczone przez firmę wileńską „M. Oszurko”, wykonano z matowego orzecha i czarnego dębu. Ważnym elementem wystroju były wytwory rzemiosła i sztuki ludowej Wileńszczyzny.

Najważniejszym pomieszczeniem banku była sala operacyjna, doskonale oświetlona dzięki ogromnym oknom w obu ścianach bocznych. Została ona wyłożona mozaiką terakotową, lady kasowe pokrywał marmur, a słupy wspierające strop – stiuk. Głównym motywem dekoracyjnym we wnętrzu sali było malowidło ścienne – alegoryczny tryptyk Praca, Fortuna, Oszczędność, którego autorem był Ludomir Sleńdziński (1889–1980), profesor Katedry Malarstwa Monumentalnego na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie i jeden z najważniejszych przedstawicieli polskiego malarstwa monumentalnego lat międzywojennych.

Dalsze losy gmachu PKO w Wilnie

Po drugiej wojnie światowej gmach przekazano na potrzeby Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Litwy (KC KPL). W 1950 r. został tu urządzony instytut historii KPL i archiwum. W tym czasie m.in. otynkowano i zamalowano tryptyk Sleńdzińskiego. Obecnie w budynku mieści się SEB Bankas.

W 1996 r. obiekt został przebudowany, m.in. dodano antresolę dokoła sali kasowej i dobudowano nową ścianę przy słupach. Zniszczone malowidło zostało odkryte, jego środkową część (Fortuna) odrestaurowano. Obecnie zdobi korytarz, niewidoczny od strony sali.

Wspomnienie o banku PKO w Wilnie

„Pamiętam o kłopotach po otwarciu banku PKO w Wilnie. Parę tygodni po otwarciu dyrektor i kasjer zgubili klucze od skarbca (były tylko dwa zestawy). Tłum ludzi przed bankiem, który wstrzymał wypłaty. W Warszawie był kasiarz przezywany Szpicbródka, odwołano się do niego za pośrednictwem prokuratury. Nie było innego sposobu: mury skarbca = 1 m, beton zbrojony, sam skarbiec zatopiony w wodzie (tzn. woda między podwójnymi ścianami). Szpicbródka udzielał konsultacji młodym i początkującym kasiarzom u fryzjera w »Bristolu«, codziennie przed południem; konsultacja kosztowała 100 złotych. Tym razem jednak siedział w kiciu, i po długich targach […] został przewieziony samolotem wojskowym do Wilna. Walizkę z narzędziami – zaplombowaną! – wydała żona. […] Policjanci nie chcieli wyjść z przedpokoju do skarbca, ale Szpicbródka oświadczył, że nie tylko wszyscy muszą wyjść, ale on się zamknie w przedpokoju i nie otworzy, dopóki nie »zrobi« skarbca. Żórawski przysięgał, że trwało to niecałe 5 min. Szpicbródce zdjęto parę miesięcy w nagrodę.” - fragment wspomnień Janusza Ballenstedta, za: Dariusz Błaszczyk, „Juliusz Żórawski. Przerwane dzieło modernizmu” (wyd. 2010).

 

Michał Pszczółkowski

Udostępnij
Lokalizacja
Dawny gmach Pocztowej Kasy Oszczędności
Wilno, prospekt Giedymina 14

Inne polonika

Ukraina
Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego we Lwowie
Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem