Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Fotografie Ludwika Szacińskiego w Oslo Muzeum Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
14
Galeria
Otwórz galerię (14 fotografii)
Otwórz galerię (14 fotografii) Fotografia Ludwika Szacińskiego
Fotografia Ludwika Szacińskiego Fotografia Ludwika Szacińskiego Fotografia Ludwika Szacińskiego Fotografia Ludwika Szacińskiego Fotografia Ludwika Szacińskiego Fotografia Ludwika Szacińskiego Fotografia Ludwika Szacińskiego Fotografia Ludwika Szacińskiego Fotografia Ludwika Szacińskiego Fotografia Ludwika Szacińskiego Fotografia Ludwika Szacińskiego Fotografia Ludwika Szacińskiego Fotografia Ludwika Szacińskiego
Norwegia

Fotografie Ludwika Szacińskiego w zbiorach norweskich

Wśród emigrantów politycznych po powstaniu styczniowym znalazło się wielu wybitnych Polaków. Po opuszczeniu kraju udawali się głównie w kierunku Europy Zachodniej lub Stanów Zjednoczonych Ameryki. Dużo mniej popularnym kierunkiem była Skandynawia. Mimo to właśnie tam trafił Ludwik Szaciński, uważany za jednego z pierwszych profesjonalnych fotografów w Norwegii. W Christianii (dzisiejszym Oslo) otworzył atelier, z którego usług chętnie korzystały najznamienitsze osobistości ówczesnego świata, na czele z norweskim królem.

Mapa

Metryka

Chronologia: 1869–1914

Lokalizacja: Norwegia

Twórca: Ludwik Szaciński

Dziś pokaźny zbiór fotografii Ludwika Szacińskiego (wykonanych zarówno przez niego samego, jak i w atelier prowadzonym przez żonę już po jego śmierci) znajduje się w zbiorach Oslo Museum. Instytucja ta posiada jedną z największych i najważniejszych kolekcji fotografii w kraju, a dzieła Szacińskiego zajmują w niej istotne miejsce. W internetowej bazie widnieje niemal 2500 rekordów powiązanych z nazwiskiem polskiego fotografa. Przed jego obiektywem stawali wszyscy znani i ważni w tamtych czasach politycy, wojskowi, pisarze, aktorzy, sportowcy… Przegląd dorobku Szacińskiego daje wgląd w życie Christianii przełomu XIX i XX w.

Fotografia Ludwika Szacińskiego

Fotografia Ludwika Szacińskiego

Droga do Norwegii

Przydomek „królewskiego fotografa” Ludwik Szaciński zyskał dzięki uznaniu, jakim darzył go Oskar II – władca Norwegii w latach 1872–1905. W 1888 r. przyjął on Szacińskiego na swój dwór jako oficjalnego fotografa. Był to duży sukces dla urodzonego 16 kwietnia 1844 r. w Suwałkach byłego powstańca.

Rodzina Szacińskiego przybyła na tamte tereny z nieodległej od obecnej granicy polsko-litewskiej miejscowości Virbalis (Wierzbołów). Ludwik urodził się jako czwarty z jedenaściorga dzieci adiunkta suwalskiego Towarzystwa Kredytowego Feliksa Szacińskiego i Józefy z domu Frydrych. Kształcił się w Warszawie, gdzie przebywał w momencie wybuchu powstania styczniowego. Za udział w walkach trafił do rosyjskiego więzienia. Podczas ucieczki został ranny w nogę, przez co już do końca życia utykał.

Fotografia Ludwika Szacińskiego

Fotografia Ludwika Szacińskiego

Szukając nowego miejsca do życia, wędrował przez Europę – odwiedził Wiedeń, Paryż, bywał w Szwajcarii. W Sztokholmie związał się ze środowiskiem dworu królewskiego, na którym zajął się tresurą psów. Wraz z młodszym bratem Kazimierzem i dwójką przyjaciół Władysławem Strutyńskim i Michałem Wielgoławski ruszyli w podróż do Malmö, a potem do Christianii. Po drodze dorywczo zarabiali działalnością fotograficzną. Fachu tego Ludwik Szaciński uczył się jeszcze przed powstaniem styczniowym, kiedy w trakcie podróży po Bawarii praktykował w pracowni słynnego dagerotypisty Carla Alberta Dauthendeya w Würzburgu.

W Norwegii zaczynał bez jakichkolwiek pieniędzy czy znajomości. Początkowo trzymał się jeszcze ze swoimi przyjaciółmi, później jednak ich drogi się rozeszły. Mimo to Szaciński zdołał wybić się w branży, która była już dość rozwinięta. W Christianii działało wówczas około 20 fotografów.

Kariera fotografa

Postać Ludwika Szacińskiego pojawia się w pamiętnikarskiej publikacji Moi współcześni. Wśród obcych autorstwa Stanisława Przybyszewskiego, który w Christianii bywał z racji norweskiego pochodzenia swojej żony Dagny Juel. We wspomnieniach tak opisuje początek kariery Szacińskiego jeszcze w Sztokholmie i jego spotkanie z ówczesnym królem Karolem XV podczas parady:

I otóż podczas takiej parady ujrzał król z wielkim zdumieniem człowieka, który nastawił z zimnym spokojem aparat fotograficzny – wtedy aparat ten był jeszcze dużą maszyną – by ten historyczny moment na płycie uwiecznić.

Król podszedł kilka kroków, ale nagle przystanął, bo przykuł go do miejsca zniecierpliwiony rozkaz: „Niech Wasza Królewska Mość się teraz z miejsca nie rusza”. I Król, zdumiony, rozbawiony, nie ruszał się z miejsca, póki młody, a bardzo przystojny człowiek nie ukończył swoich manipulacyj. To był Szaciński. […] Król upodobał sobie od razu Szacińskiego – wdał się z nim w długą rozmowę, a rezultatem tej rozmowy było to, że powierzył mu całą swoją myśliwską psiarnię. Okazało się bowiem, że fotografowanie było tylko pobocznym zajęciem Szacińskiego, a głównem i umiłowanem jego powołaniem, to tresura psów myśliwskich.

Fotografia Ludwika Szacińskiego

Fotografia Ludwika Szacińskiego

Przez całe życie Ludwik Szaciński starał się łączyć te dwie pasje. Wolne chwile spędzał w chacie myśliwskiej położonej na wyspie Ormøya, gdzie polował i łowił ryby. Swoje atelier fotograficzne założył w 1869 r. przy głównej ulicy dzisiejszego Oslo – Karl Johans gate. Fotografowali się w nim członkowie rodziny królewskiej, arystokracji i ważne postacie kultury (np. polarnik Roald Amundsen czy pisarz Bjørnstjerne Bjørnson). Szaciński miał zaszczyt wykonać zdjęcie pośmiertne króla Karola XV, a także fotografował króla Oskara II. Przed jego obiektywem stanął również inny zasłużony dla Skandynawii Polak – Henryk Bukowski.

Fotografia Ludwika Szacińskiego

Fotografia Ludwika Szacińskiego

W dorobku Szacińskiego przeważają portrety, ale można też znaleźć ujęcia dawnej Christianii i motywy myśliwskie. Na zamówienie policji robił portrety zatrzymanych prostytutek. Zdobył szereg nagród zarówno w Norwegii, jak i za granicą. W jego pracowni kształciło się wielu norweskich fotografów.

Życie rodzinne

W 1871 r. Szaciński ożenił się z Huldą Hansen. Żona chętnie angażowała się w jego pracę, pozując do fotografii, a po śmierci Ludwika sama prowadziła rodzinne atelier. Pasje fotograficzne w rodzinie Szacińskiego ujawniły się także u jego siostry Józefy. Przez pewien czas mieszkała ona razem z Ludwikiem w Christianii, ale z powodu tęsknoty za krajem wróciła do Suwałk i tam otworzyła własne atelier. Również brat Ludwika – Kazimierz przez jakiś czas prowadził w Christianii własny zakład fotograficzny. Na dłużej jednak osiadł w miejscowości Ålesund, gdzie był jednym z założycieli Towarzystwa Fotograficznego. Fach po ojcu przejął syn Szacińskiego – Stanisław (Stanni). Jego atelier „Stn. Szacinski jr.” początkowo znajdowało się przy Kongens gate 12 w Christianii (1893–1910), później przeniósł je do Tønsberg (1910–1913), a następnie do Skien (1913–1931). 

Fotografia Ludwika Szacińskiego

Fotografia Ludwika Szacińskiego

Mimo że w 1882 r. Ludwik Szaciński uzyskał norweskie obywatelstwo, do końca życia czuł się w tym kraju obcy. W cytowanym już tomie wspomnień Stanisław Przybyszewski opisuje go jako człowieka, „którego twarz czarnym cieniem oskrzydliła ciężka ponura melancholia”. Spotkanie pisarza z fotografem odbyło się na kilka dni przed samobójstwem Szacińskiego, który odebrał sobie życie 8 lipca 1894 r. w domku myśliwskim na wyspie Ormøya. Pogrzeb odbył się w Oslo z wielkimi honorami.

Przez kilka kolejnych lat atelier fotograficzne Ludwika Szacińskiego prowadziła jego żona Hulda. Początkowo dalej przy Karl Johans gate 4, a potem, aż do 1914 r., w zmienionej z powodu remontu lokalizacji przy Karl Johans gate 20.

Udostępnij
Lokalizacja
Oslo City Museum (Oslo Bymuseum)
Frognerveien 67, 0266 Oslo, Norwegia

Inne polonika

Szwecja
Róg myśliwski Zygmunta III Wazy ze zbiorów Livrustkammaren w Sztokholmie
Szwecja
Dom Aukcyjny Bukowskis
Szwecja
Płyta pamiątkowa Katarzyny Jagiellonki

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem