Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Wydawnictwa / Publikacje naukowe / Publikacja

Powrót do: Publikacje naukowe
17
Galeria
Otwórz galerię (17 fotografii)
Otwórz galerię (17 fotografii) Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego
Kolej transandyjska | Kolej transandyjska | Kolej transandyjska | Kolej transandyjska | Kolej transandyjska | Kolej transandyjska | Kolej transandyjska | Kolej transandyjska Kolej transandyjska Kolej transandyjska Kolej transandyjska Kolej transandyjska Kolej transandyjska Kolej transandyjska Kolej transandyjska Kolej transandyjska
Etykieta: koedycja
Formularz zamówienia
Autor: Przemysław Dominas
Redakcja: Emilia Baranowska
Rok wydania: 2023
Współwydawca: Księży Młyn. Dom Wydawniczy Michał Koliński
Liczba stron: 375 s.
Oprawa: Twarda
Format: 210x290
ISBN: 978-83-7729-691-2
Cena: 119,00 zł

Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego

Niezwykła publikacja to historia wyjątkowej linii kolejowej; zaplanowanej i zaprojektowanej przez Polaka. Wiele ciekawostek, nieznanych faktów, mapy, zdjęcia archiwalne – to wszystko można znaleźć w publikacji Przemysława Dominasa.

Peru to Machu Picchu, tajemnicza Nazka, Kanion Colca, ale także piękne szlaki kolejowe w Andach. Jeden z nich – linia Callao-Lima-La Oroya – być może będzie następnym punktem na mapie obiektów światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO. 

Warto wiedzieć, że przeprowadzenie linii kolejowej było nie lada wyzwaniem dla konstruktorów i wykonawców, wymagało od nich wiedzy i doświadczenia. Ostatecznie powstała trasa, której przebycie może być przygodą życia. Pociąg pokonuje zbocza zygzakami, znika w licznych tunelach, aby za chwilę wtoczyć się z hukiem na mosty. Część wiaduktów zwieszona jest nad dolinami, między ziemią a niebem.

Projekt przeprowadzenia linii kolejowej przedstawił polski konstruktor Ernest Malinowski, ale początkowo uznano to jednak za niemożliwe do zrealizowania. W 1859 r. powołano specjalną komisję, która miała badać możliwości przeprowadzenia stalowego szlaku przez Andy. Dopiero po 10 latach ówczesny rząd peruwiański podpisał umowę z  Henrym Meiggsem, przedsiębiorcą amerykańskim. To on zlecił E. Malinowskiemu opracowanie założeń technicznych i ekonomicznych inwestycji.

Przy budowie pracowało – jak się szacuje – ponad 10 tysięcy ludzi. Wśród nich byli m.in. Chilijczycy, Indianie peruwiańscy, Chińczycy i Afrykanie. Do montażu mostów zaangażowano inżynierów z firmy słynnego Gustawa Eiffela. Materiały stalowe, drewno i budki stacyjne sprowadzono aż z USA.

O tych i innych historiach związanych z tym wielkim wyzwaniem technicznym można dowiedzieć się z książki Przemysława Dominasa Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego, wydanej przez Instytut Polonika i Dom Wydawniczy Księży Młyn.

Publikacja jest owocem wyprawy autora do Peru, licznych kwerend źródłowych w Limie. Inwentaryzacja terenowa szlaku kolejowego pozwoliła skompletować dokumentację fotograficzną najważniejszych obiektów inżynierskich, architektonicznych i rozwiązań technicznych. W książce znajduje się także mapa szlaku kolejowego i rozmieszczenia głównych obiektów linii oraz unikatowe zdjęcia archiwalne.

Polecamy i zapraszamy do lektury oraz do zapoznania się z fragmentem książki dostępnym tutaj.

Z radością informujemy, że w konkursie ACADEMIA 2023 książka Przemysława Dominasa Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego zdobyła Nagrodę Rektora Politechniki Warszawskiej Academia 2023 dla najlepszej publikacji akademickiej w dziedzinie nauk technicznych i ścisłych, która została wręczona podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie.

 

Publikacja Przemysława Dominasa została ponownie doceniona. Tym razem Towarzystwo Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych-NOT przyznało jej wyróżnienie w ramach konkursu na najlepszą książkę techniczną oraz najlepszy poradnik techniczny TECHNICUS 2023.

Z przyjemnością też informujemy, że dr hab. Przemysław Dominas został laureatem 12. edycji Nagrody im. Jana Jędrzejewicza, a jego publikacja Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego została uznana za najlepszą polskojęzyczną książkę poświęconą historii nauki i techniki wydaną w 2023 r.

 

Udostępnij
  • Pobierz plik Kolej Transandyjska – Callao–Lima–La Oroya – fragment publikacji pdf (26.59 MB)

Warto poznać

Peru
Centralna Kolej Transandyjska
Peru
Pomnik polskich pionierów inżynierii w Peru

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem