Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Mozaiki Jana Henryka Rosena w katedrze św. Ludwika | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
14
Galeria
Otwórz galerię (14 fotografii)
Otwórz galerię (14 fotografii)
Rosen USA Rosen USA Rosen USA Rosen USA Rosen USA Rosen USA Rosen USA Rosen USA Rosen USA Rosen USA Rosen USA Rosen USA Rosen USA
USA

Mozaiki Jana Henryka Rosena w katedrze św. Ludwika w Saint Louis

Rosen uprawiał malarstwo monumentalne, ale w USA zasłynął jako twórca wielkoformatowych mozaik. Współtworzył dekorację mozaikową w bazylice katedralnej w Saint Louis.

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: mozaika

Chronologia: 1965

Lokalizacja: USA

Twórca: Jan Henryk Rosen (1891‒1982)

Rosen – słynny twórca sztuki sakralnej w USA

Jan Henryk Rosen przyszedł na świat w Warszawie 25 lutego 1891 r., jak sam opowiadał: „pomiędzy sztalugami a armatą. Kiedy mówię o armacie, to mówię oczywiście o modelu armaty, ponieważ w pracowni mojego ojca [malarza-batalisty, Jana Bogumiła Rosena (1854‒1936)] były różne zbiory wojskowe: szable, karabiny, mundury, czapki ułańskie – i ja między tym rosłem”. Życiorys Jana Henryka jest równie bogaty jak lista jego uzdolnień, nagród i odznaczeń.

Jan Henryk Rosen na fotografii Jana Alojzego Neumana z lat 30. XX w., Wikipedia

Jan Henryk Rosen na fotografii Jana Alojzego Neumana z lat 30. XX w., Wikipedia

 

Przez 45 lat stworzył około pięćdziesiąt zespołów dekoracji w świątyniach różnych wyznań i budynkach publicznych. Między innymi uchodzącą za największą na świecie mozaikę, pokrywającą główną kopułę bazyliki katedralnej w Saint Louis w stanie Missouri w Stanach Zjednoczonych. Znany w USA jako John de Rosen uchodził za jednego z najsłynniejszych twórców sztuki sakralnej za oceanem.

Jan Henryk Rosen i jego „sztuka liturgiczna”

Po pierwszej indywidualnej wystawie w Zachęcie, która okazała się ogromnym sukcesem, arcybiskup Józef Teodorowicz, zwierzchnik kościoła ormiańsko-katolickiego, zaproponował początkującemu artyście wykonanie malowideł w katedrze ormiańskiej we Lwowie.

 

Fot. Robin Schuil, wnętrze katedry ormiańskiej we Lwowie, Wikimedia

Fot. Robin Schuil, wnętrze katedry ormiańskiej we Lwowie, Wikimedia

 

Do dziś ściany w nawie i prezbiterium katedry niemal w całości pokrywają jego malowidła pozostające najsłynniejszą realizacją malarza w Europie. Artysta jest też autorem malowideł, witraży i mozaik do wielu obiektów w Polsce i za granicą, m.in. w kościele św. Józefa na Kahlenbergu w Wiedniu czy w letniej rezydencji papieskiej w Castel Gandolfo we Włoszech.

W 1934 r. na Politechnice Lwowskiej zlikwidowano Katedrę Rysunku Figuralnego, gdzie Rosen był profesorem. Skorzystał więc z zaproszenia od ambasadora RP w USA, hr. Jerzego Potockiego i pod koniec roku 1937 r. wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Miał ozdobić freskami reprezentacyjną salę przyjęć w polskiej ambasadzie w Waszyngtonie. Następnie wykonał dekoracje polskiego pawilonu na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939 r. Wybuch drugiej wojny światowej, a potem komunistyczna rzeczywistość w powojennej Polsce zatrzymały malarza w USA. W ten sposób rozpoczął się nowy, ostatni rozdział w biografii artystycznej Rosena, zarazem najpłodniejszy, najbardziej różnorodny i najdłuższy.

J.H. Rosen, Złożenie Chrystusa do grobu, Katedra Narodowa, Waszyngton, Wikipedia

J.H. Rosen, Złożenie Chrystusa do grobu, Katedra Narodowa, Waszyngton, Wikipedia

Duchowość i głęboka religijność spajają biografię i twórczość Rosena. Realizował projekty dla świątyń rzymskokatolickich, protestanckich, greckokatolickich oraz w budynkach użyteczności publicznej. Są wśród nich realizacje we wnętrzach świątyń w Waszyngtonie: protestanckiej Narodowej Katedry i katolickiej katedry św. Mateusza, w Narodowym Sanktuarium Niepokalanego Poczęcia, w luterańskim kościele St. James . Inne prace malarza znajdują się m.in. w Anaheim, San Francisco, Buffalo, Filadelfii i Memphis. Ostatnią pracą był projekt dla kościoła w Pittsburghu.

Przez kilka lat (1939–1949) Jan Henryk Rosen wykładał „sztukę liturgiczną” na Katolickim Uniwersytecie Ameryki (CUA) w Waszyngtonie. Uczelnia ta w 1957 r. uhonorowała go doktoratem honoris causa. W latach pięćdziesiątych XX w. był konsultantem Episkopatu USA ds. sztuki sakralnej. W miesięczniku „Triumph” publikował artykuły na temat ikonografii.

Chociaż Rosen uprawiał malarstwo monumentalne, używając najczęściej techniki enkaustycznej (mieszanie pigmentu z woskiem pszczelim), w USA zasłynął jako twórca wielkoformatowych mozaik. Znalazł się wśród artystów, którzy stworzyli dekorację mozaikową w bazylice katedralnej w Saint Louis, poświęconej Chrystusowi Zwycięskiemu i św. Ludwikowi IX, królowi Francji, patronowi miasta.

Bazylika katedralna pw. Chrystusa Zwycięskiego i św. Ludwika króla Francji, Saint Louis, Wikipedia

Bazylika katedralna pw. Chrystusa Zwycięskiego i św. Ludwika króla Francji, Saint Louis, Wikipedia

 

Mozaiki w bazylice katedralnej w St. Louis

Architektura katedry, ukończonej w 1914 r., jest połączeniem średniowiecznej bryły na planie krzyża łacińskiego z dwuwieżową fasadą i detalami architektonicznymi z bizantyjskim wystrojem mozaikowym wnętrza przykrytego kopułami. Ściany, łuki, filary i kopuły monumentalnej budowli niemal w całości pokrywa dekoracja mozaikowa. Jest to prawdopodobnie największy zbiór mozaik na świecie, o powierzchni około 7710 m2. Instalacja odbywała się w latach 1912‒1988. Użyto około 41,5 miliona szklanych tesser (małych kawałków barwionego szkła, 0,7‒1,5 cm, obrobionych, kwadratowych bądź prostokątnych). Miały ponad 7000 różnych kolorów i odcieni. Powstałe dzięki temu bogate, wibrujące kolorami wnętrze nawiązuje do klasycznych budowli bizantyjskich.

Mozaika Rosena w kopule katedry w St. Louis

Jan Henryk Rosen jest autorem dekoracji centralnej kopuły, która wznosi się na wysokość 43 m, na skrzyżowaniu naw oraz dekoracji Łuku Sądu w katedrze w St. Louis. Projekt pokrywa około 1300 m2 powierzchni i jest największą istniejącą mozaiką.

Fot. Adam Smith, widok wnętrza kopuły głównej katedry w St. Louis; mozaika zaprojektowana przez J.H. Rosena, Flickr (za zgodą autora)

Fot. Adam Smith, widok wnętrza kopuły głównej katedry w St. Louis; mozaika zaprojektowana przez J.H. Rosena, Flickr (za zgodą autora)

 

Czaszę kopuły wypełniają sceny biblijne. Pośrodku, najbliżej prezbiterium, widzimy proroka Eliasza wznoszącego się do nieba w płonącym rydwanie – jako starotestamentowa figura Chrystusa zwiastującego Jego wniebowstąpienie. Podpis brzmi: A fiery chariot and fiery horses parted them bouth asunder and Elias went up to Heaven. (Druga Księga Królewska, 2, 11-12: oto [zjawił się] wóz ognisty wraz z rumakami ognistymi i rozdzielił obydwóch: a Eliasz wśród wichru wstąpił do niebios). Na lewo od Eliasza jest wizerunek brzemiennej „niewiasty obleczonej w słońce”, ze smokiem czekającym na narodziny dziecka – jak zapisano w Apokalipsie św. Jana (12, 1), z podpisem: And a great sign appeared in Heaven, a woman clothed in the sun (Potem wielki znak się ukazał na niebie: Niewiasta obleczona w słońce). Dalej widnieje przedstawienie wizji proroka Ezechiela z czterema skrzydlatymi istotami, które w Nowym Testamencie zostaną odczytane jako symbole czterech ewangelistów: The World of the Lord came to Ezekiel and the hand of the Lord was upon him (Księga Ezechiela, 1, 3: Pan skierował słowo do [...] Ezechiela [...]; była tam nad nim ręka Pańska).

Czwarta scena przedstawia Trójcę Świętą w ujęciu „Tronu Łaski”, konwencji popularnej w średniowieczu, ukazującej Boga Ojca podtrzymującego ukrzyżowanego Chrystusa w towarzystwie Ducha Świętego w postaci gołębicy. Jako model twarzy Boga Ojca Jan Henryk Rosen wykorzystał podobiznę patriarchy Atenagorasa I z Konstantynopola. Podpis głosi: Glory to be the Father to the Son and to the Holy Ghost (Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu).

Pomiędzy scenami ujętymi w geometryczne ramy stoją Cherubini z niebieskimi skrzydłami, wychwalający Świętą Trójcę w czterech językach: angielskim, słowiańskim, greckim i łacińskim. Wokół centrum kopuły, przedstawieni są Serafini między złotymi płomieniami. Dominująca czerwień tła kontrastuje ze złotem i błękitem, intensyfikując ich barwy i jeszcze bardziej odrealniając profetyczne przedstawienia biblijne.

Kopuła została ukończona w 1965 r. Natomiast Łuk Sądu Ostatecznego, jeden czterech podtrzymujących kopułę, ukazujący Chrystusa przyjmującego pokutujących w 1962 r. Interesująco zobrazowani są ci, którzy odrzucają Zbawiciela, nie idą w ogień piekielny, ale w śnieg i zimno, jako wieczny chłód bez miłości Bożej.

Mozaiki zainstalowała firma Ravenna Mosaic Company, założona przez niemieckich emigrantów, Paula Heuducka i jego syna Arno, głównie w celu tworzenia bizantyjskich mozaik dla katedry. W podziemiach kościoła znajduje się muzeum poświęcone dekoracji mozaikowej.

Rosen i jego działania dla Polonii

Jan Henryk Rosen aktywnie angażował się w życie polskich organizacji w Stanach Zjednoczonych. Był członkiem-założycielem Pittsburgh Polish Arts League, a kiedy przeprowadził się do Waszyngtonu, został honorowym członkiem Polish American Arts Association i Stowarzyszenia Kombatantów Polskich. Był odznaczony m.in. Orderem Virtuti Militari, otrzymał również francuski Order Legii Honorowej oraz Croix de Guerre i brytyjski Military Medal for Bravery in the Field. Był dobrze wykształconym intelektualistą i niezwykle utalentowanym artystą.

Mimo dużego powodzenia i dorobku artystycznego zmarł 22 sierpnia 1982 r. w Arlington (stan Wirginia) opodal Waszyngtonu w ubóstwie, nieco zapomniany, został pochowany na tamtejszym Columbia Gardens Cemetery. W nekrologu, zamieszczonym w „The Washington Post”, napisano: „Jan Henryk de Rosen, lat 91, malarz religijnych malowideł ściennych, żołnierz trzech armii podczas I wojny światowej i były dyplomata w służbie ojczystej Polski”.

 

Elżbieta Pachała-Czechowska

 

Polskie tłumaczenie cytatów z Pisma Świętego za Biblią Tysiąclecia.

Udostępnij
Lokalizacja
Bazylika katedralna pw. Chrystusa Zwycięskiego i św. Ludwika, króla Francji
4431 Lindell Blvd, Saint Louis, Missouri, USA

Warto poznać

Ukraina
Hołd pasterzy betlejemskich

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem